De winstgevendheid stond echter behoorlijk onder druk, bijvoorbeeld door de komst van nieuwe marktpartijen met flinterdunne marges. Per saldo bleef de detailhandel achter bij het mkb-gemiddelde, maar de onderlinge verschillen waren groot. Dit komt naar voren uit het nieuwe SRA-rapport ‘Branches in Zicht 2019, de harde cijfers van Nederlandse ondernemingen’.

Winstgroei verder omlaag

BiZ grafiek DetailhandelVoor de detailhandel als geheel steeg de omzetgroei in 2018 naar bijna 7%, tegenover plusminus 6% een jaar eerder. De winstgroei bedroeg 4,6%. Dit is opnieuw meer dan een halvering ten opzichte van een jaar eerder. In 2017 bedroeg deze nog +10,7%. Het percentage retailondernemers met een lagere winst nam toe tot ruim 48%, ten opzichte van 44,6% in 2017. Dit betekent dat de onderlinge verschillen in de detailhandel wederom zijn toegenomen. Zowel wat betreft omzet als winst blijft de detailhandel achter bij het mkb-cijfer.

Loongroei trekt aan

De personeelskosten liepen in 2018 met 6% op, net als in 2017. De loonkostengroei nam toe, van 4,4% naar 5,7%.  Ook de kosten voor sociale zekerheid vielen hoger uit. De post overige personeelskosten, waaronder de inzet van uitzendkrachten en flexibel personeel valt, daalde van 19,3% naar 5,6%. Het lijkt erop dat het accent in de detailhandel meer op een vast dienstverband is komen te liggen.

Verdere groei eigen vermogen

Het eigen vermogen is met 7,1% in 2018 opnieuw toegenomen, maar niet zo stevig als in de voorgaande jaren. Dit liep op van 10% in 2014 naar 14,5% in 2017. De langlopende schulden namen met 6,5% toe, terwijl deze in 2017 nog met bijna 6% daalden. Ook de kortlopende schulden liepen veel sterker op dan in 2017.

Doe-het-zelf, sport en recreatie blinken uit

Binnen de detailhandel lieten vooral winkels in lectuur, sport, recreatie- en kampeerartikelen goede resultaten zien. Ook de doe-het-zelf-branche behaalde dankzij de ontwikkelingen in de bouw een bovengemiddelde omzet- en winstgroei. Winkels in meubels en verlichting vielen negatief op wat betreft de omzet- én winstontwikkeling. Tot slot realiseerden kledingwinkels wel omzetgroei, maar de winst nam af.